Anda berasa was-was dengan Teknik Clickbank? Sila taip email anda di bawah untuk menerima ulasan serta pendedahan yang lebih terperinci. Email anda akan disimpan dengan selamat dan saya benci spam.

Delivered by FeedBurner

Mar 14, 2009

Tips SEO: Off-Page Optimization

Lama dah saya tak update blog panduan clickbank. Maaflah atas kesulitan tu. Setelah panjang lebar menyentuh bab on-page optimization, meh kita beralih pada off-page optimization. Kaitan antara keduanya ibarat isi dengan kuku. Saling memerlukan untuk melonjakkan kedudukan blog (website) anda.


Sebagai permulaan, bagi anda yang belum tahu apa itu off-page optimization, saya bawakan maksudnya yang dipetik dari Wikipedia.


Off-page optimization (off-page SEO) are strategies for search engine optimization that are done off the pages of a website to maximize its performance in the search engines for target keywords related to the page content. Examples of off-page optimization include linking, and placing keywords within link anchor text. Methods of obtaining links can also be considered off-page optimization. These include:

* Press releases
* Article distribution
* Social networking via sites like Digg and Slashdot
* Link campaigns, such as asking complementary businesses to provide links
* Directory listings
* Link exchanges
* Three-way linking
* One-way linking
* Blogging
* Forum posting
* Multiway linking


Itulah pengertian off-page optimization secara formal. Bagi memastikan anda lebih jelas, saya akan menerangkan dengan bahasa yang mudah.


Tidak seperti on-page optimization, off-page optimization ni adalah strategi yang dilakukan bukan di dalam blog(website) anda sendiri. Maksudnya kerja-kerja optimasi SEO yang dilakukan di blog(website) lain dan menghubungkannya ke blog (website) anda.

Secara umumnya, ia merupakan proses yang melibatkan berapa banyak link yang anda terima dari luar. Istilah lain link yang diterima dari luar juga dipanggil backlink atau inbound link. Inbound link ni kata lawan kepada outbound link. Saya ada terangkan sikit mengenai outbound link di sini.


Antara kriteria yang patut dipersoalkan untuk memantapkan off-page optimization blog(website) anda;


1. Blog(website) lain yang memberikan outbound link kepada anda.

2. Anchor text yang digunakan untuk menghubungkannya ke blog anda.

3. Tajuk sesuatu kandungan yang dihubungkan ke blog anda.

4. Kepelbagaian alamat IP (IP address) yang dihubungkan ke blog anda.

5. Jumlah backlink yang diperolehi daripada website yang mempunyai google page rank(PR) tinggi.


Ini hanyalah sebahagian kecil daripadanya. Dalam kerja-kerja off-page optimization ni, banyak analisis yang perlu anda lakukan. Kalau berkesempatan nanti, saya akan share dengan anda semua. ;D



p.s: Saya bercadang nak tunjukkan mengoptimasi keyword BM lagi - merancang majlis perkahwinan impian.

p.p.s: Sebab keyword kad jemputan kahwin tu dah tak sesuai lagi. Saya try masuk laman affiliate easykadkahwin.com, tapi ada masalah. Terpaksalah kita abaikan dulu keyword tu.

2 comments:

Anonymous said...

Good blog post! Keep it up!

clickbank

Game Copy Software said...

Great Site, Very informative. Thanks

Jamal
Game Copy Software
Game Copy Software

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...