Anda berasa was-was dengan Teknik Clickbank? Sila taip email anda di bawah untuk menerima ulasan serta pendedahan yang lebih terperinci. Email anda akan disimpan dengan selamat dan saya benci spam.

Delivered by FeedBurner

Jan 5, 2009

Menarik Trafik Berkualiti Dengan SEO

Menguasai SEO (Search Engine Optimization) atau Optimasi Enjin Carian adalah satu bonus besar buat agen affiliate. Lebih-lebih lagi untuk pasaran antarabangsa. Boleh dikatakan semua agen affiliate mengidamkan kedudukan teratas di enjin carian seperti google, yahoo dan msn. Paling idak pun first page!

Menurut wikipedia,

Search engine optimization (SEO) is the process of improving the volume and quality of traffic to a web site from search engines via "natural" ("organic" or "algorithmic") search results.


Ape kebende nye optimasi enjin carian nie. Tak paham lah?

Optimasi enjin carian (SEO) ni maksudnye blog, landing page atau laman sesawang (website) anda mesra enjin carian. Berada di kedudukan yang baik. Sebaik-baiknye page pertama lah, di kedudukan 10 teratas.

Orang surf internet sebab nak cari informasi dan hiburan. 85% (+-) daripada mereka gunakan enjin carian untuk explore apa yang dikehendaki. Bile mereka taip sebarang keywords (kata kunci), dan laman sesawang anda berada pada kedudukan pertama atau 10 kedudukan teratas.....

Sudah tentu kebarangkalian untuk klik dan mengunjungi laman sesawang anda adalah tinggi!

Bila ada orang melawat (trafik), anda perlu manfaatkan pelawat anda sebaik mungkin. Sediakan kandungan (content) yang dapat membantu mereka. Pastikan mereka tak kecewa setelah berada di laman sesawang anda.

Tapi jika anda bukan seorang yang pakar dalam sesuatu bidang, anda boleh mengesyorkan sesuatu panduan atau websites lain yang boleh membantu mereka.

Contohnya, anda mengunjungi blog ni. Anda tentunye mahukan info mengenai clickbank. Saya bukanlah seorang pakar clickbank. Saya masih lagi dalam proses pembelajaran. Saya hanya kongsikan limu yang tak seberape ni. Tapi saya dah menjumpai satu panduan yang dapat mengajar anda menjana pendapatan dengan clickbank. Kemudian saya pun syorkanlah kat semua individu yang memahami Bahasa Malaysia.

Pendek kata, kalo landing page/squeeze page anda pula yang berada di ranking top 10, kebarangkalian anda mendapatkan email prospek dan membuat jualan adalah tinggi!

Lebih kurang cenggitulah konsep dan kepentingan SEO ni.

Untuk melakukan optimasi enjin carian, anda pun perlukan ilmu. Tak boleh hentam kromo saje. Secara asasnye, anda perlu lakukan on-page optimization dan off-page optimization.

Kalo nak cite pasal on-page dan off-page optimization, penerangannye agak panjang lebar. 7 hari 7 malam pun belum tentu habis. Eeh, takderlah. Gurau-gurau je tu.

Saya sebenarnya tak mahu membebankan otak anda. Cukuplah sekadar anda paham dulu konsep asas dan kepentingan SEO. Lepas semuanye dah reda, saya akan buat entri khas berkaitan on-page optimization dan off-page optimization.

Senang-senang, anda jenguklah ke sini lagi.:D

2 comments:

Anonymous said...

AlhamdulilLah..

Tak pernah lagi saya jumpa penerangan sedetail macam ni..

Selalunya dalam ebook berbayar je..

AlhamdulilLah, saya bookmark..

Teruskan usaha..


-- Hamba ALLAH

admin said...

Thanks atas komen & sokongan anda.

Selagi terdaya, sy akan terus mencurahkan ilmu yg tak seberapa ni.

Tanpa anda, siapalah blog ni. :D

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...